E-handel kräver kuvert med stil och kvalitet

 2022-08-15
E-handel kräver kuvert med stil och kvalitet

Den som trodde att snigelposten är död måste tänka om. Posten lever! Trots att väldigt få skickar privata brev har paketen aldrig varit fler.

Det vadderade kuvertet håller sin plats

I e-handeln sker nästan allt på internet. Köparen tittar ut sina varor, lägger en beställning och betalar via sin internetbank. Företaget bekräftar via mejl och skickar ut en tracking kod för produktens transport. Men just transporten kommer aldrig att skötas via internet. I slutändan måste produkten flyttas till köparen, och så länge transporten finns kommer vadderade kuvert att behövas. 

Men ett vadderat kuvert kan vara så mycket mer. Med lite stil på förpackningen kan man bädda in produkten i en känsla av lyx och kvalitet. Med rätt förpackning sätter man ett personligt och bestående intryck av hur företaget sköter om och månar om sina produkter. 

Rätt förpackning ger mervärde

Att förpackningar är viktiga förstår man om man någonsin sett på en “unboxing”-video på YouTube. Unboxing har blivit ett gigantiskt fenomen som går ut på att någon filmar och kommenterar när hon eller han öppnar förpackningen till en produkt. Unboxing vittnar om känslan av spänning, förväntan och iver med att öppna ett paket. Förpackningar är viktiga!

Papperspåsar, kuddlådor och bubbelkuvert

Det finns en rad olika sätt att förpacka varor. Först och främst ska varan skyddas, och för många lite mindre varor är vadderade kuvert ett bra val. De vadderade kuverten är lätta och går in i många postlådor, men erbjuder trots smidigheten ett bra skydd. 

Därutöver finns det många olika stilar på vadderade kuvert att välja mellan. Försök matcha förpackning till varan. En sidenscarf passar i en kuddlåda, men ligger fel i bubbelkuvertet. Tvärtom passar ett datorbatteri just i bubbelkuvertet. Parfymflaskan blir en platt present i en papplåda, men lyfts upp av en snygg papperspåse – och kanske något snyggt band. 

Man kan också signalera att en vara är dyrbar genom att lägga den i ett tjockt och något överdimensionerat vadderat kuvert. Låta förpackningen bädda in varan lite extra så köparen känner att den är speciell.  

Det personliga touchen har aldrig varit viktigare

I takt med att så mycket mer sker på internet har förpackningen blivit allt viktigare. Den fysiska kontakten mellan säljare och köpare har i stora delar försvunnit. Det gör det svårt för leverantörer att ge en service som ger ett bestående intryck. 

 

Som ett alternativ ger många företag snygga förpackningar med riktade hälsningar och inte sällan ramlar det ut en liten chokladbit tillsammans med varan som man tar ur det vadderade kuvertet. Ett perfekt sätt att skapa mervärde med små medel, för vem blir inte glad över choklad?

 

Kuvert med logotype

Ett bra sätt att sätta en personligt stämpel på förpackningen är att trycka upp företagets logotyp på kuverten. Det ger ett proffsigt intryck och gör att kunden lättare minns leverantörens namn. Inte minst då många kunder öppnar sina förpackningar med en viss iver att se sin vara. Vad kan då vara bättre än att kunden först möts av företagsnamnet, sedan öppnar förpackningen och hittar sin produkt.  

 

 
© Copyright 2006 - 2020 iBEE Media Solution ABLogo sidfot Koordinater.se