De flesta som inte har bil drömmer om en, eller i alla fall om tillgången till en bil, speciellt vid de tillfällen då man ska transportera saker. Kanske man behöver ta en tur förbi det där möbelvaruhuset eller eventuellt har rensat källarförrådet och ska åka till tippen. Alla de som har bil däremot, de drömmer om en bil med dragkrok eftersom det gör äventyr som soptippen eller möbelvaruhuset så mycket enklare.
Många kanske tänker att en dragkrok är en dragkrok och det är visserligen sant. Men det finns faktiskt olika varianter man kan tänka på och det finns också ljus i tunneln för dig som har en bil men ingen dragkrok. I den här artikeln går vi loss på tankar och funderingar om dragkrokar.
Olika typer av dragkrok
Först och främst går vi igenom vilka sorters dragkrok det finns och vilka skillnaderna är eller vad de innebär. Vi avslutar med några tankar kring att köpa dragkrok eller vilken hur man ska tänka om man köper ny bil med dragkrok redan monterad.
#1 Dragkrokarnas urmoder
Detta är den typ av dragkrok de allra flesta tänker på, en gammal hederlig och riktigt klassisk variant som är fast monterad på bilen. De går varken att vika in eller plocka av, den sitter där den sitter och gör jobbet gjort. En del skämtar om att den har en andra funktion som "backskydd" mot bilar som parkerat för nära.
#2 Den eftermonterade dragkroken
Det här är precis vad det låter som, i likhet med #1 så är det en simpel men fast monterad dragkrok som får jobbet gjort. Skillnaden är att man monterad den efter tillverkningen. Monteringen kan vara lite annorlunda då den inte görs på fabrik. I vissa fall behöver man göra viss åverkan eller till och med såga lite i bilen för att kunna montera en dragkrok. Oavsett om din dragkrok sattes dit före eller efter tillverkning så är en fast dragkrok nästintill underhållsfri.
#3 Den avtagbara dragkroken
Inte någon överraskning här heller, denna dragkroksvariant är helt enkelt gjord för att kunna plockas bort då den inte används. Många tycker att detta rent utseendemässigt är att föredra, det gör att bilen ser snyggare ut och att dragkroken inte är i vägen vid i- och urlastning. Det finns två olika varianter med horisontellt respektive vertikalt avtagbara dragkrokar. Den horisontelle är oftast billigare men när den inte är monterad så märks avsaknaden tydligare då den lämnar ett tomt hål. En vertikalt avtagbar dragkrok har en lite nättare montering och inte lika visuellt synligt då den inte är monterad. Prislappen brukar vara något högre och det kan vara lite pilligare att få fast dragkroken.
#4 Den elektroniska varianten
Detta alternativ är nästan standard för dragkrok vid nybilsförsäljning. I likhet med de avtagbara varianterna så syns den inte när man inte använder den. Oftast kan man styra det inifrån förarplatsen men man behöver säkerställa att kroken fällts ut och är i läge vilket görs genom ett manuellt ryck med händerna. Om man eftermonterar en elektronisk variant kan det krävas att man programmerar om bilens funktion via dator hos sin bilverkstad.
Vad ska man tänka på när man väljer dragkrok?
Det finns en gammal skröna om att man ska besiktiga bilen just för att man monterat en ny dragkrok men det stämmer faktiskt inte, det görs automatiskt vid nästa besiktning av bilen.
Prislappen för att eftermontera en dragkrok varierar mycket beroende på vilken typ. Sen tillkommer priset för själva kroken utöver det. Men någonstans mellan 3 000-7 500 kr kan man räkna med, något dyrare för ett elektroniskt alternativ och då kanske man landar på runt 12 000-15 000 kr.
Har man parkeringssensorer kan de påverkas av en ny dragkrok men det är inte säkert att de gör det. Då är det extra viktigt med omprogrammering.
Sist men inte minst, en dragkrok är otroligt användbart när man behöver det så har man möjlighet att köpa en bil med drag eller att eftermontera ett är det verkligen en varm rekommendation.